Vår på Vedudden

Nu finns det lock på kistan längst ut på bryggan - alla talkoarbetare ska ha ett stort tack för att det blev klart till Valborg, när vi sjösatte en del båtar, bl a föreningens skötbåt Anna.
Valborg i övrigt firades med bål, grill och trevliga människor.

anna mfl sjosattning
varbal
grill

Årsmötet 27/4

På årsmötet i slutet av april diskuterades det forsatta arbetet med Jehus renovering och en ny styrelse valdes. Jehus speciella arbetsgrupp fick förnyat förtroende.

I styrelsen 2024 sitter Johanna Wickström, ordförande, Casper Wrede, kassör, Torbjörn Eckerman, Jakob Lavonius och Mogens Lindén som ordinarie. Henry Hägerstrand och Lasse Kärkkäinen omvaldes till suppleanter.

arsmotet
johanna

Tjärmarknad 20 april

Under Tjärmarknaden i Sjökvarteret höll vi Jehuset öppet och bjöd på kaffe,havreflarn och lä för nordanvinden. Det var uppskattat i den nordliga snålblåsten och många kom och värmde sig inne hos oss där vi visade upp segelsumpen för alla intresserade.

Jehu

Reparationen av Jehu fortsätter. Båtbyggaren Thomas Lindholm, som tidigare hjälpt oss att reparera skötbåten Anna, har kommit långt med reparationsarbetet i aktern, men måste nu göra ett uppehåll och återkommer senare i år för att även fixa de ställen i förskeppet som behöver åtgärdas. Det betyder att Jehu blir ligande i Jehuset i sommar.

Facebookgrupper

Föreningen har två facebookgrupper: föreningens egen, allmänna, öppen för alla intresserade och Skötbåten Annas. På den senare kan man boka båten för segling eller ragga besättning. Men för att kunna gå med i den gruppen måste man ha betalt medlemsavgift.

Medlemsavgift

Från 1 januari 2024 är medlemsavgiften 20 € för de vuxna, 5 € för de små, dvs de under 25 år som fortfarande studerar. Till konto Iban: FI0866010002302693, Bic: AABAFI22, refnr 17019, men om du betalar för fler än dig själv vill vi gärna veta vilka i meddelanderutan.

Bli medlem

För att bli medlem i Ålands skötbåtsförening anmäler man namn, födelseår och hemkommun till skotbatsforening@gmail.com. Vill man kunna bli nådd av medlemsbrev eller mess anger man också mobilnummer och e-postadress. Sist men inte minst betalar man in medlemsavgiften, se ovan.

Klinkbåtsseminarium i Roskilde och Holbæk

Fem medlemmar deltog i Immateriell Kulturarvskonferens om den nordiska klinkbåten på Vikingaskibsmuséet i Roskilde och Kustliv i Holbæk i höstas, 21-22 september. Seminariet samlade totalt över 130 deltagare och Skötbåtsföreningens info-bord på mässdelen av seminariet väckte stort intresse och många intressanta kontakter knöts.

segelroskilde

Efter en lång dag inomhus med många intressanta föreläsningar var det skönt att komma ut på Roskildefjärden och segla med Vikingaskibsmuséets båtar

masshallen

Över trettio utställare deltog i Holbæk, och Skötbåtsföreningens mässbord var flitigt besökt.

VM i hindersegling för skötbåtar

Lördag 2 september hölls VM på Vedudden. Efter hård kamp i toppen återtog storökan Pärlan med Erik Widerström och Åsa Möller pokalen efter några år i andra händer

vm2023

Vinden var mest svag under årets VM, och de vindpustar som kom hade mycket varierande riktning.

pokalen2023

Pärlan, storöka från Ingmarsö, med Åsa Möller och Erik Widerström tog pokalen i år. På bilden även sonen Ivar.

Vinden drar 2024

Vinden drar 2024 hålls på Prestøy utanför Farsund på Norges sydkust 9-16 juli. Mer om detta finns att läsa på Vinden drars hemsida och i Facebooksgruppen Vinden Drar. Nedan några bilder från årets Vinden drar på Asterholma i Brändö, Åland.

bathusbryggan

Vid båthusbryggan förtöjde båtarna med mindre djupgående.

kletzmer

Uppe på Thomases gårdsplan fanns en dansbana och dansmusik spelades flera gånger i veckan här.